CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Selasa, 17 November 2009

Bilakah KITA??


Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati.
(Surah Ali Imran:ayat 185)


Sayu rasa hati.. teringat saat kematian, pasti makin hampir terus hampir. Tanpa bekalan, bagaimanakah kita untuk bertemu Allah Rabbul Jalil?

Apakah perkhabaran tentang kematian suatu peringatan dari Tuhan buat kita?

Saat yang benar-benar tak dapat dilupakan tanggal Ogos 2007, ibu saudara meninggal. Entahlah, kenapa saat ni saya teringat benar pada dia. Kematiannya suatu amaran keras buat saya.

Saya juga manusia, terkadang alpa, leka dan lalai sepertimana manusia lain, turun naik iman yang saban hari terasa.

Ya, saat itu saya juga pasti akan diambil Allah ajal kematian. Tertulis di Luh Mahfuz kita sekian dan sekian tarikhnya. Andai kita tahu pasti kita akan cepat-cepat memperbanyakkan amalan menuju ke sana, rumah seterusnya buat kita, saat bertemu denganNya. Namnun bagaimanakah persiapan kita sebenarnya?

Mak cik meninggal dalam kemalangan ketika perjalanan ke kampung yang pada masa itu saya juga berhasrat mengikut sama. Allah telah mengatur segalanya, memberatkan hati untuk tidak pulang sama. Sedangkan waktu itu saya teramat rindu, rindu pada ibu ayah.








Tiada yang dapat menggantikan mak cik, terhambur kata-kata seorang suami yang senantiasa setia di sisi saat menguruskan jenazah. Ya, saya tahu..mak cik seorang yang baik, solehah dan taat pada suami. Teramat. Tak pernah terdetik di hatinya untuk melawan apatah lagi mengingkari kehendak suami selagi tidak bertentangan dengan syariat. Maruah dijaga tatkala suami keluar mencari rezeki, tidak pernah sesekali menampakkan auratnya di hadapan yang bukan mahram. Ya, dia mati dalam keadaan yang baik, saat mengandungkan zuriat hanya beberapa bulan di dalam kandungan, juga dalam kemalangan ya terlalu dahsyat. Sinar pada wajahnya tergambar.

Saya tidak mampu menahan sebak. Menangis dan terus menangis pada waktu itu..dan saya tak tahu bagaimana andai Allah cabutkan nyawa insan-insan yang sayang.. saat saya pulang, ibu memeluk, memeluk erat kerana anaknya ini selamat..masih lagi dipanjangkan usia.

Peristiwa tersebut dah lama berlalu. Tapi masih terawang-awang di kotak fikiran..

Saat mengingati suatu kematian, terasa saya masih belum cukup amalan jika hendak dinilaikan dengan allahyarhamah atau juga hmba-hamba Allah soleh dan solehah yang lain.

Kematian itu suatu yang pasti.. tapi saya tak pasti apakah bekalan saya ini sudah cukup untuk dibawa ke sana. Setiap hari melakukan kesilapan, amalan yang tak terjaga, baik tanpa sedar mahupun tidak.

Bagaimanakah kita di sisi Tuhan..? Ya Allah, hambaMU ini sering terleka, terabai suruhanMU, terbuat laranganMU.. Ya, masihkah ada kesempatan untukku meraih syurgaMU? Masihkan mampu untukku meneguk cintaMU..? Aku juga insan biasa yang punya naluri seperti manusia lain, berikanlah aku kekuatan..

0 ulasan: