CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Selasa, 23 Jun 2009

Rasa Sayu Walaupun Tak Kenal..

Assalamualaikum semua... Alhamdulillah Allah masih berikan kita peluang menikmati nikmat iman dan islam..baru-baru ini kita dikejutkan dengan berita kematian saudara kita yang telah dijemput Illahi di bumi Mesir. Allahyarham telah ditimpa kemalangan..dan yang paling menghayat hati dan sanubari saya, kematiannya itu setelah pulang daripada mencari tempat untuk mengadakan program..yang pastinya untuk ISLAM..sesungguhnya KEMATIAN ITU PASTI! Walaupun saya tidak mengenali Allahyarham Saudara doktor Muhammad Ammar Bin Zulkifli. tetapi pemergian Almarhum telah memberi sedikit kesan dalam diri kita...antara kesan nya adalah... 1) dapat dirasakan kekuatan ukhuwwah islamiah yang sangat kuat antara student mesir..saling forword berita tentang kejadian ini...juga sering sedekah kan al-fatihah juga mendoakan keselamatan sahabat2 lain yang terlibat dalam kemalangan ini. 2) terasa enitis air mata apabila membaca blog sahabat2 almarhum di http://komuniti.perubatan.org/ hampir sebahagian dari komuniti perubatan ini mencerita tentang kebaikan almarhum..dengan doa yang tak putus2 dihulurkan..serta dapat memberi peringatan buat kita yang masih hidup ini... 3) sayu hati bila membaca keratin akhbar yang mana ibunya mengatakan beliau hanya kehilangan seorang sahaja anak, tapi setelah itu ALLAH kurniakan berpuluh-puluh anak daripada kalangan sahabat-sahabat almarhum. 4) saya akan lebih berhati2....dalam setiap langkah iringi dengan doa..kita tidak tahu bila ajal akan tiba..yang pasti serahkan segalanya kepada ALLAH... ************************************************************************************ di copy dari YG gen7 Salam...Moga Allah mencucuri roh Almarhum Ammar Zulkifli dan menempatkannya bersama para syuhada dan solihin. Akhi, tiada yg kami kenal dan dengar mengenaimu kecuali yg baik-baik belaka.... Baik namamu pada penghuni dunia, moga baik jua namamu pada penghuni langit nan tujuh.. Senyum manismu, ketawa riangmu, sapaan ramahmu, teguran hikmahnya.. Kami rindukanmu! Ilmu yg kau ajari, sedeqah dan infaq yg kau huluri, dakwah yg kau langkahi... moga ini semua menjadi bekal terbaik utk menghadap kekasihmu... Saudara kamu,Huzaifah Md. NorAbou Risy doaku untukmu :"Ya Allah...tempatkan dia di syurgaMu..semoga kami semua bertemu dalam cintaMu yang Agung..syurga kekal abadi.."amin. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
video

Selasa, 16 Jun 2009

Kem Harapan SAPURA dalam Kenangan

Salam ukhwah buat semua..

Dah lama rasanya tak mencoretkan sesuatu sebagai sedikit perkongsian.
Kem yang mengundang seribu kenangan bersama adik-adik...
1) Sekolah Menengah Dato’ Mohd Said
2) Sekolah Menengah kebangsaan KLIA
3) Sekolah Menengah Kebangsaan Seri Sepang
4) Sekolah Rendah Kebangsaan Daching
5) Sekolah Kebangsangsaan Dato’ Ahmad Manaf
6) Sekolah Kebangsaan Mendum
7) Sekolah Kebangsaan Ulu Beranang
8) Sekolah Kebangsaan Sungai Jai
9) Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil



Yang mana telah dirasmikan oleh ‘bonda kita yang TERCINTA’ Datin Seri Rosmah Mansor.. Kali pertama memandang dekat ‘bonda’ membuatkan hati terpikat..betapa sifat ‘keibuannya’ terpancar... Kali ni terpaksa ‘hipokrik’..bagi senyuman yang menawan pada ‘bonda’..

Setelah sekian lama menyepikan diri dari menerima tawaran dan memohon tugasan sebagai fasilitator, kali ni hati terdetik menerima untuk berada dalam program bersama-sama adik-adik ni. Walaupun keberadaan saya bukanlah sepenuhnya kerana ada komitmen yang lain, namun hati tetap puas bersama adik-adik kerana sekurang-kurangnya rindu dalam penglibatan diri dalam program sebegini sedikit terubat. Seingat saya program terakhir saya sebagai fasilitator adalah dalam Kem Nurul Iman yang ditaklifkan sebagai Koordinator. Apa-apa pun kita hanya merancang..Allah yang aturkan sejauhmana kita untuk terus kekalkan impian dan harapan. Saya tak mampu untuk teruskan tugasan ini walaupun suatu ketika di zaman kegemilangan saya pernah dijulang sebagai Timbalan Pengerusi dalam salah sebuah persatuan kebajikan. Ini bukanlah untuk mengengkat diri yang serba dhaif tapi hanya sebagai perkongsian betapa diri ini terlalu rindu untuk terlibat dalam program sebegini. Mungkin jiwa yang lebih dekat dengan adik-adik buatkan saya rindu, rindu untuk teruskan perjuangan ni walaupun mengundang seribu kepenatan dan keterbatan masa sebagi seorang mahasiswa. Namun inilah peranan kita..

Program kali ni sedikit istimewa kerana tugasan dakwah bukanlah hanya untuk masyarakat Islam sahaja akan tetapi juga pada kaun India dan Cina sekitar Negeri Sembilan. Suka untuk saya kongsikan adalah pada masa program tersebut, saya lebih ‘dekat’ dengan adik Prasanth Rao @ Rao a/l Mohan Rao. Mungkin disebabkan dia lebih banyak bertanya maka perhatian sedikit kepadanya tetapi di sini bukanlah erti pilih kasih..mudah-mudahan kemahiran yang kita tunjukkan padanya menarik minat untuk dia mendekati Islam.

Telatah lucu yang tak dapat saya lupakan adalah dengan kehadiran adik Muhd Fakhrul b. Baki. Dia seorang yang pandai bercerita. Dengan kelebihan yang dia miliki saya yakin dia mampu untuk ke depan suatu masa nanti.. “Dik, k.yue rindu nak dengan tone adik..-Apa yang Penting..kerjasama..” Apa yang meninggalkan kesan pada diri adalah ada salah seorang peserta mempunyai wajah yang seiras dengan saya. “Fasi dan peserta muka sama la..cuba tengok betul-betul kak.” Kata seorang adik. Di hari pertama lagi saya dikhabarkan oleh beberapa orang fasilitator tentang itu, namun hati menidakkan. Tapi bila peserta pun kata begitu, syukur sangat sebab dah lama saya nak tengok orang yang seiras dengan saya. Kat mana saya pergi pasti akan ada orang kata muka iras dengan kawanla, saudara la, dan sebagainya. Semua itu kuasa Allah...

Tugasan sebagai seorang fasilitator bukanlah mudah seperti mana yang dikhabarkan. Ia memerlukan suatu kemantapan dan kemahiran yang tinggi dalam diri untuk menyampaikan sesuatu ataupun juga dikenali sebagai pemudah cara. Dari sinilah kita disarankan agar mempunyai keyakinan dan keberanian yang tinggi ketika bersama-sama mad’u kita. Dari sudut inilah akan menarik minat mad’u untuk terus menerima dan menghadamkan setiap apa yang kita berikan..hadirnya kita adalah untuk ‘memberi’ tapi bukakan hati kita untuk ‘menerima’ segala input yang berguna...

Fasilitatorlah sebagai qudwah yang akan memberi tunjuk ajar sebagai ikutan yang baik untuk dicontohi (qudwah qobla dakwa). Dalam pada itu juga, kita perlu ingat kehadiran kita ini adalah untuk mempermudahkan bukanlah untuk mempersulitkan lagi keadaan(taisir la ta’sir). Di samping itu, sebelum ke depan dalam mengorakkan langkah, para fasilitator perlulah terlebih dahulu menjalin keakraban dengan bertaaruf untuk saling kenal-mengenali adik-adik sebelum meneruskan pengajaran. Justeru itu dengan sedikit kemahiran yang ada gunakanlah sebaik mungkin. Kita tidaklah perlu menunggu untuk mendapatkannya tapi kita perlu mencari dan terus mempelajari. Perkara ni kalau kita tak asah tak terhasil kerana setipa manusia mempunyai bakat Cuma atas kepandaian mereka bagaimana untuk mengetengahkannya.

Teruskan perjuangan sahabat-sahabatku..jangan penunggu peluang yang ada, akan tetapi kejarlah ia walau sesukar pun asalkan Redha Allah ingin kita capai. Tajdid niat, luruskan matlamat..moga-moga jalan yang kita pilih suatu pilihan yang baik buat kita. Buat adik-adik, salam kemaafan andai ada kesilapan yang akak telah lakukan, dan mudahan-mudahan apa yang akak sampaikan memberi seribu pengajaran yang berguna buat semua. Akak doakan adik-adik berjaya...amin.

Ahad, 14 Jun 2009

Mak Nyah O..Mak Nyah..



Telan pil perancang jadi wanita


KUALA LUMPUR 14 Jun – Obses untuk menjadi ‘wanita’, golongan lelaki lembut dan mak nyah kini cenderung makan pil pencegah hamil kerana terpengaruh dengan dakwaan kononnya ia boleh merealisasikan impian mereka menjadi wanita.

Mereka beranggapan, amalan pil perancang boleh merubah tubuh menjadi seperti ‘wanita’. Payu dara membesar umpama gadis. Kulit yang kasar akan menjadi halus dan gebu. Suara parau boleh bertukar merdu serta lunak. Otot-otot sasa pada badan bakal pula hilang lalu bertukar menjadi seksi.

Trend mengambil pil pencegah hamil sebagai alternatif ‘bajet murah’ untuk memiliki tubuh seperti ‘wanita’ ini dikatakan sudah menjadi amalan golongan itu sejak lima tahun lalu.

Ubat-ubat tersebut bukan sahaja diambil oleh golongan mak nyah dan lelaki lembut berusia lebih 40-an tetapi sudah menular di kalangan mak nyah yang masih menuntut..

Mereka tidak takut ‘mempertaruhkan nyawa’ serta menjadikan tubuh sendiri umpama ‘bahan uji kaji’ dengan mencuba pelbagai jenis pil pencegah hamil.

Pemantauan Utusan Malaysia mendapati terdapat lebih 50 jenis ubat pencegah kehamilan jenama popular yang dijual secara bebas di farmasi dan kedai runcit.

Antaranya ialah Nordette, Microgynon 30, Gynera, Marvelon,Nordiol, Rigevidon, Minutet, Mercilon dan Jasmine.

Harga ubat-ubatan tersebut cukup murah iaitu cuma RM9.90 untuk 30 kapsul.

Ada juga menggunakan ubat pencegah hamil yang dijual di pasar malam dan kaki lima oleh warga asing.

Walaupun belum ada perangkaan terkini jumlah mak nyah di negara ini, namun pada Julai 2005, Setiausaha Parlimen Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Chew Mei Fun ada menyatakan jumlahnya kira-kira 10,000 orang.

Bilangan tersebut diperoleh daripada kajian yang pernah dibuat oleh seorang pensyarah Universiti Utara Malaysia.

Ekoran sikap `terbuka’ masyarakat terhadap mak nyah, golongan tersebut kini dilaporkan semakin meningkat dan mereka semakin teruja untuk memiliki tubuh wanita bagi melengkapkan lagi penampilan supaya mudah mencari pasangan hidup.

Oleh NORAINI NORDIN
pengarang@utusan.com.my




Kali ini penulis rasa terpanggil untuk mengetengahkan isu ini kerana mereka yang kufur nikmat ini dah semakin melampau. insan yang tak mensyukuri nikmat kurniaan Ilahi..tempatnya adalah..nauzubillahi min zalik.

Kita kian rasa jijik apabila golongan ini tanpa segan silu melakukan yang sedmikian rupa malah sanggup berhabisan berpuluh-puluh ribu ringgit untuk menukarkan alat kelamin mereka.

Kebanyakkan mereka ini bukan sahaja tampan, hensem dan sebagainya tetapi cukup sifat semulajadi sebagai seorang lelaki. Namun atas runtunan perasaan untuk mengikuti hawa nafsu menjadi seorang wanita, apa jua mereka sanggup lakukan.

Dalam keratan akhbar yang berlainan tahun lepas, seorang guru telah terlibat dalam pertandingan ratu pondan. amat menggemparkan kerana seorang guru yang banyak mendidik dan mengajar anak watan di sekolah sanggup melakukan perihal yang mereka pasti benda itu salah. bagaimanakah anak-anak didikan mereka sedangkan mereka sendiri pun menlakukan telunjuk yang salah bukan sahaja di mata masyarakat bahkan juga menyalahi hukum hakam Islam.





Di IPT_IPT juga, kini banyak dilaporkan penambahan bilangan ini. Mereka secara legalnya telah menubuhkan persatuan mereka sendiri untuk meramaikan lagi bilangan ahli yang ada. Golongan yang bakal menjadi pemimpin masyarakat satu ketika nanti begini jadinya, jadi apalah kesudahan..

Di jalanan pula, sarang mereka adalah di lorong-lorong gelap bagi mendapatkan pelanggan. ini bukan omongan biasa kerana kesahihannya berada di depan mata kita. Pihak kerajaan harus bertindak keras dalam hal ini. Apabila adalah fatwa yang mengatakan perlakuan sang mak nyah ini salah, maka mereka membidas dengan 'ini hak kami'. 'kami ingin bebas.' dan sebagainya... Namun, walau apapun yang kita katakan..semuanya bergantung pada IMAN..

Berita Kewafatan Syeikh Fathi Yakan



Berita kematian


Ini adalah berita selepas zuhur hari sabtu 13/6 yg disiarkan di aljazeera.net, qudspress.com, ikhwan-jor.com, almoslim.net dan lain-lain. Beritanya adalah seperti berikut:


Pada pagi sabtu, Syeikh Dr Fathi Yakan telah meninggal dunia di hospital di Lubnan setelah mana dimasukkan ke hospital beberapa hari yang lepas kerana menghadapi masalah kesihatan yang teruk. Beliau telah menghembuskan nafasnya terakhir ketika mencapai umur 76 tahun di hospital otel deo.


Berita penafian


Berita ini kemudia dinafikan oleh Jabhah Islami yang diketuai oleh Dr Fathi yakan dan keluarga fathi yakan. Ia disiarkan dalam alarabiya.com, aljazeera.net, Islamonline.net, alquds.co.uk dan lain. Berita ini adalah setelah 2 jam selepas berita kematiannya. Beritanya adalah seperti berikut:


Pejabat Dr fathi yakan telah melaporkan kematian Dr Fathi Yakan. Namun berita ini dinafikan oleh pihak Jabhah Islami yang menyatakan Dr Fathi Yakan dalam keadaan amat kritikal. Pihak Hospital enggan memberi ulasan tentang ini.


Sumber terdekat memberitahu bahwa Dr Fathi dalam keadaan “mati katil”. Jantungnya bersambung dengan alat melalui tabung uji. Kesalahan berita disebabkan kengganan untuk mencabut alat ini disaat-saat akhir.


Dalam Hal ini mufti Tarablas berkata “Tidak ada seorang ulama pun yang memberi fatwa tentang keharusan mencabut tabung uji ini dari pesakit.


Berita terbaru telah melaporkan bahwa keluarga Dr Fathi yakan menafikan kewafatannya dan menyatakan bahawa beliau dalam keadaan sangat tenat.


Pihak Hospital telah menyatakan bahwa terkena serangan angin ahmar pada otaknya sehingga menyebabkan beliau telah mati klinikal (clinical death). Namun pihak perubatan dan pihak keluarga enggan mencabut alat bantuan hayat dari tubuh beliau.


Terbaru: Berita pengesahan kematian (3 jam selepas penafian)


Akbar Jazeera menyatakan:

Pada hari ini telah wafat pendakwah Islam Dr Fathi Yakan ketua Jabhah Amal Islami di lubnan ketika umurnya menjangkau 77 tahun kerana penyakit yang kronik.

Berita kewafatannya telah dilaporkan pada zuhur hari ini kemudia dinafikan oleh keluarganya dan mereka mengatakan ia dalam keadaan kronik. Kemudian berita kematiannya disahkan selepas itu.

Sumber AFP pula menyatakan:

Pihak Jabhah telah menyatakan bahwa beliau telah wafat pada asar hari ini iaitu 4.45 petang. Jasadnya akan dipindahkan pada pagi Ahad dari Hospital otel deo (timur beirut) ke Tarablas di utara lubnan.

Islamtoday telah menyatakan:

Sebahgian laman web telah melaporkan kematian terlampau cepat (sebelum kematiannya) dan berita ini disahkan palsu sehinggalah datangnya kenyataan rasmi dari pejabat syeikh Fathi Yakan.


Laman yang di pantau beliau daawa.net telah menyatakan:


Jenazah beliau akan disolatkan pada asar hari ahad 21 jamadul akhir 1430 hijrah di Masjid Tinal dan akan dikebumikan di perkubnran keluarga di Babur raml.


Ulasan: ini menunjukkan berita kematiannya pada pagi tadi adalah tidak betul dan syeikh baru meninggal petang tadi.


sementara itu pihak HAMAS dan alqassam di laman webnya telah memberikan ucapan takziah, ia adalah seperti berikut(takziah HAMAS):


بقلوب مؤمنة بقضاء الله وقدره تتقدم حركة حماس من الشعب اللبناني والحركة الإسلامية والأمة العربية والإسلامية بأصدق مشاعر التعزية الأخوية وبخالص المواساة القلبية بوفاة المفكر الكبير والداعية الإسلامي المجاهد الشيخ الدكتور فتحي يكن.


Latar belakang Fathi Yakan


Fathi Yakan dilahirkan di Tarablas pada tahun 1933 dan telah mendapat ijazah kedoktoran dalam pengajian Islam dan Bahasa Arab. Beliau telah terlibat dengan kerja-kerja Islam sejak tahun 50an dan telah menubuhkan Jamaah Islam pada awal 60an. Beliau telah menjawat ketua umum di dalam Jamaah Islam (cawangan ikwanul muslimin) sehinggalah pada tahun 1992.


Pada tahun tersebut beliau telah bertanding dan telah memenangi kerusi parlimen. Beliau kekal sehinggalah pada tahun 1996. Di tahun-tahun kebelakangan ini beliau telah mengetuai jabhah Islami. Beliau telah mengambil peranan penting untuk menghentikan peperangan Mukhayyam Nahrul Barid di utara Lubnan diantara Tentera Lubnan dan Jamaah Fathul Islami pd tahun 2007.


Beliau telah banyak mengarang buku diantaranya maza ya'ni intiami lil Islam, al-Mutasiqituna fala toriq Da'wah, kaifu nadwu lil Islam dan lain-lain yang melebihi 35 buah buku. Beliau telah memantau laman web dakwah.net. Isteri beliau bernama mona yakan dan 4 orang anak perempuan dan seorang anak lelaki.


MOGA-MOGA ALLAH MERAHMATI BELIAU DAN MEMBERI KESABARAN KEPADA AHLI KELUARGA BELIAU.


Rujukan: Laman-laman web yang disebut dlm artikel dan lain-lain.

dipetik-akhisalman.blogspot.com

Mufti mahu SIS Disiasat



Kewujudannya adalah dikatakan untuk memelihara dan mempertahankan hak wanita. Namun apakah ia sejajar dengan kehendak dan perjuagan Islam melalui lunas-lunas yang tetah ditetapkan?

SHAH ALAM – Majlis Fatwa Kebangsaan digesa melakukan siasatan segera terhadap pertubuhan Sister in Islam (SIS) yang banyak mencetuskan pendirian kontroversi terhadap sesuatu isu yang berkaitan ajaran Islam.
Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria berkata, pandangan dan pemikiran Islam liberal SIS didakwa boleh mengelirukan masyarakat perlu disekat kerana boleh membahayakan akidah umat Islam.

“Terdapat beberapa tafsiran SIS antaranya berkaitan isu poligami dan pembahagian harta pusaka berbeza dengan pandangan sedia ada. Keadaan seperti ini tidak seharusnya berlaku kerana boleh membawa seseorang ke arah murtad.
“Saya setuju dibuat siasatan terhadap SIS. Pertubuhan ini perlu disiasat dengan teliti supaya dapat menyelesaikan kekalutan yang ada secepat mungkin,” katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Menurut Harussani, pemikiran yang dibawa SIS juga didakwa mudah diresapi golongan muda dan golongan berpendidikan sekular yang boleh menimbulkan kekeliruan dan salah faham terhadap sesuatu isu.

“Pemikiran Islam liberal perlu ditolak kerana ianya boleh membahayakan akidah umat Islam dan siasatan segera perlu dilakukan bagi mengelakkan penyelewengan yang berterusan,” katanya.
Sementara itu, penceramah bebas, Dr Ridwan Tee Abdullah berkata, tindakan menyiasat SIS adalah wajar dan cadangan bekas Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Dr Mohammad Khir Toyo supaya menggugurkan perkataan Islam pada nama pertubuhan itu juga tepat.

“Secara peribadi, saya menyokong SIS disiasat kerana sebagai pertubuhan Islam, adalah menjadi tanggungjawab mereka untuk menjaga kemurnian dan kesucian agama supaya tidak dicemari dengan unsur-unsur yang tidak baik.

“Saya pernah berforum dengan ahli Jawatankuasa SIS dan mendapati pandangan yang dilontarkan kebanyakannya menyeleweng dari landasan agama, banyak hadis yang digunakan tidak pernah didengari dan tindakan itu seolah-olah memperlekehkan agama,” katanya.

Katanya lagi, Islam mempunyai cabang ilmu yang luas termasuklah syariah, tauhid dan usuluddin yang memastikan perjuangan berlandaskan Islam tepat dan tidak menyimpang.
“Penting bagi mendapatkan pandangan pakar dalam sesuatu bidang agama untuk menjawab segala persoalan bagi mengelakkan sebarang kesilapan dalam membuat kenyataan berhubung isu agama.

“Kalau kita bodoh jangan berlagak pandai sedangkan kita jahil bab-bab agama sehingga berani membuat tafsiran sendiri tetapi menyimpang keluar daripada agama,” katanya.

June 14, 2009
Posted by membelaislam in Uncategorized.
Tags: Harussani, Mufti, SIS, Sisters-in-Islam
trackback
dipetik dari Sinar Harian

Isnin, 1 Jun 2009

ABAH..



Abah..

Bulan masihi..tanggal 1 Jun, genaplah umurmu 50 tahun, menandakan bertambah juga umurku abah.
Aku dah pun meningkat dewasa tanpa ku sedar.
Sekejap masa berlalu, terasa semalam memori kita bersama..tapi sorotan masa amat pantas meninggalkan kita.
Cinta dan kasih sayang antara kau dan ibu telah menjalinkan keharmonian antara kita.
Aku bangga kerana menjadi anakmu abah..
Masih segar dalam ingatanku, guru pertama yang mengajar aku mengaji al-Quran adalah insan yang aku panggil abah.. dan orang yang pertama mengajar aku membaca tulisan jawi sehingga lancar adalah juga orang yangku gelar abah.
Aku masih ingat, kejadian lampau saat aku malas membaca, malas buat latihan Matematik, siapa yang selalu tegur kalau bukan kau abah.. Akulah anakmu yang paling degil, keras kepala, dan macam-macam lagi..tapi dengan lembut kau katakan,

“Yue, yue kena rajin-rajin belajar, nanti boleh jadi contoh kat adik-adik, abah tak mampu nak bagi kemewahan pada Yue, tp hanya ilmu je yang boleh jadikan Yue orang berjaya nanti.”

Ya abah, aku ingat itu, masih terngiang-ngiang dalam kepala saat nasihat-nasihat yang bernas kau berikan untukku. Satu ketika aku pernah kena rotan, sebabnya kenapa..aku tak solat, kau rotan aku abah..aku masih ingat itu. Masa tu di sekolah rendah, aku culas sangat.

Kadang-kadang hati berkata, nak je rasa lagi..manis saat tu kerana dari situlah aku semakin mencintai solat, merindui Tuhan Yang Maha Kuasa..sehinggalah aku dihantar ke Sekolah Menengah Ugama, syukur sangat abah, Allah bagi kau hidayah untukku ke sekolah agama walaupun pada masa tersebut sahabat-sahabatku ramai yang ‘berkumpul’ di sekolah aliran biasa.. aku hilang sahabat..namun, aku dapat ilmu agama sepertimana yang kau impikan aku dapat.

Masa kecil, orang selalu katakan aku anak abah..oh..anak abah dah datang, sebijik macam muka abahnya kak long ni.. ye ke abah? Telah Allah takdirkan muka kita ada iras kerana akulah anakmu.. sampai satu ketika ibu katakan aku ni semua nak tiru abah.. dan kau jawab.. “Yue, benda yang elok yue ikut tapi kalau tak elok apa yang abah buat jangan ikut..” itulah didikanmu abah, dalam ketegasan terselit seribu kasih sayang.

Setiap apa yang aku mahukan kau beri, tapi masih ku ingat, kau pernah berpesan.. “Yue, abah boleh bagi apa yang Yue nak, tapi pengalaman..Yue kena pandai untuk mencari di luar. Abah takkan ajar, abah nak Yue berdikari dan usaha sendiri biar Yue tahu apa erti hidup sebenar. Ya abah, setiap kali aku inginkan sesuatu kau pasti berikan tapi untuk hantar atau temankan kau pasti kau akan elak walaupun ada kelapangan, melainkan benar-benar memerlukan.. syukur abah sebab dari situ aku mampu belajar, berdikari, bertanya dan berani.

Sampailah di usiaku kini, aku masih lagi tak mampu untuk balas segala jasamu abah..masih jauh perjalananku di sini. Masa mula-mula aku menjejakkan kaki di kolej suatu ketika dahulu, kau pernah berpesan, “Yue kena yakin setiap pilihan yang yue pilih.. Allah dah aturkan yang terbaik untuk Yue, belajarlah sungguh-sungguh agar mampu bawa Islam suatu hari nanti.

Abah,

Setiap masa nasihat dan kata-katamu masih terngiang-ngiang di benak fikiran.. aku selalu berdoa agar aku jadi anak yang solehah buatmu. Terima kasih abah atas segala curahan kasih sayang abah dan ibu untuk kami.. mendidik kami dengan didikan yang sempurna dengan tarbiyyah Islam buat kami. Sayang dan kasih abah terhadap kami takkan mampu untuk kami balas walau dengan sejuta wang sekalipun. Hanya mampu kami berikan adalah kejayaan demi kejayaan buatmu ABAH…




JUN
berfikiran jauh & berwawasan
mudah ditawan krn sikap baik
berperangai yg lemah lembut
mudah berubah sikap,perangaiidea @mood
idea yg terlalu banyak dikepala
bersikap sensitif
otaknya aktif (sentiasa berfikir)
sukar melakukan sesuatu dgn segera
bersikap suka menangguh-nangguh
bersikap terlalu memilih & mahukan yg terbaik
cepat marah &cepat sejuk
suka bercakap & berdebat
suka buat lawak & bergurau
otaknya cerdas berangan-angan
mudah berkawan & pandai berkawan
org yg sangat tertib
pandai mempamerkan sikap
mudah kecil hati
mudah kena selsema
suka berkemas
cepat rasa bosan
sikap terlalu memilih & cerewet
kurang mempamerkan perasaan
lambat nak sembuh apabila terluka hati
suka kepada barang yang berjenama
mudah menjadi eksekutif
kedegilan yg tidak terkawal
sesiapa yg memuji saya adalah musuh saya tetapi siapa menegur saya
adalah kawan saya.