CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Isnin, 8 Februari 2010

KEM GEMILANG FSU JANA PELAJAR TERBILANG




Bandar Baru Nilai, 4 Februari 2010 - “Menyalahkan orang lain tidak dapat menyelesaikan masalah. Jangan mencari siapa yang salah sebaliknya selidik apa yang salah dan perbetulkan untuk kebaikan bersama” ucap Y.Bhg. Dato’ Dr. Haji Mohd Fadzilah Kamsah, Pengarah Urusan dan Perunding Utama Excel Training & Consultancy (M) Sdn. Bhd.”Kenali kehebatan dan potensi diri sendiri untuk tampil yakin di hadapan umum dan cari kemahiran diri yang boleh dibanggakan” tambah beliau semasa memberi ceramah kepada pelajar Fakulti Syariah dan Undang-Undang (FSU), Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) di Kem Gemilang FSU 2010.

Hampir 500 pelajar Fakulti Syariah dan Undang-Undang USIM menyertai Kem ini yang bertemakan ‘Mengangkasa Kecemerlangan Diri untuk Menjana Pelajar Terbilang’. Kem ini telah dirasmikan oleh Y.Bhg. Prof. Dr. Bachok M. Taib, Pemangku Timbalan Naib Canselor Akademik & Antarabangsa mewakili Naib Canselor USIM.Antara kandungan kursus sepanjang kem ini berlangsung adalah seperti penganalisisan kendiri, teknik belajar di IPT, komunikasi pembelajaran di IPT, memperseimbangkan penghidupan di IPT dan rangka tindakan merealisasikan kecemerlangan di IPT.


Menurut Y.Bhg. Dato’ Dr. Haji Mohd Fadzilah Kamsah, berdasarkan kajian terdapat beberapa masalah yang menjadi punca pelajar tidak dapat memberikan tumpuan yang baik dalam pelajaran sekaligus tidak dapat mempamerkan kejayaan yang cemerlang. Ianya berpunca dari perasaan rendah diri dalam diri setiap pelajar. Kebanyakan pelajar mudah mengkagumi kehebatan orang lain sehinggakan tidak sedar dengan kehebatan dan kebolehan diri sendiri.Beliau menambah, tiada jalan mudah untuk mencapai kejayaan sekiranya tidak berusaha. Sekiranya gagal untuk membangunkan diri, berubahlah dan bersedia untuk diubah oleh orang lain.

“Sentiasa yakin dengan kebolehan diri sendiri. Berusaha, berdoa dengan yakin dan beristiqamah, Insya Allah akan dipermudahkan oleh Allah”, tambah beliau lagi.

Muhamad Khairil Kamarudin, 22, pelajar tahun 3 Jurusan Syariah dan Undang-Undang berkata, “Kursus sebegini bagus untuk memberi motivasi dan meningkatkan semangat di kalangan pelajar. Banyak tips-tips yang berguna diberikan untuk memajukan diri dalam mencapai kejayaan”.Sementara itu, Nur Afiqah Norman, 21 , berharap kursus seperti ini dapat membuka minda pelajar disamping dapat mengenali diiri sendiri dan berusaha untuk berubah dan lebih cemerlang di masa hadapan.


Oleh :Siti Maizatul Akmar Ismail
Pembantu Wartawan
Unit Komunikasi KorporaT
http://www.usim.edu.my






0 ulasan: