CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Khamis, 21 Januari 2010

Aku Ingin Hidup secerah Mentari..



KOD KREDIT KETERANGAN

AAA2022 2 Akhlak dan Tasawwuf
LAA2043 3 Qawa'id Fiqhiyyah
LAA2053 3 Al-ahwal Al-sakhsiyyah
LBA2083 3 Fiqhul Munakahat
LCA2033 3 Mabahith Adillatul Ahkam
LCA3053 3 Pengajian Malaysia
UTA2072 2 Pemikiran Kreatif dan Penyelesaian Masalah
UTA2082 2 Pengajian Halaqah
LCA 4632 2 Elektif-CIVIL LAW


Ini adalah subjek yang saya kena tempuh sepanjang di semester empat, tahun dua..Takhassus fil Fiqh wal Fatawa.

Alhamdulillah, selawat dan salam buat junjungan besar nabi Muhammad s.a.w kerana masih lagi beri peluang untuk saya berkongsi ceritera ringkas buat sahabat-sanabat. Dek kerana kesibukan yang memanjang di samping tanggungjawab dan amanah yang dipikul juga kelas yang teramat padat, tulisan saya semakin berkurangan untuk mengisi entri di blog yang semakin bersawang. ramai yang bertanya, bilakah nak update, bila.. saya hanya senyum..:)

Seperti sahabat-sahabat yang lain rasai, saya juga sama..merasai 'lelah' yang sama. Namun bila bertandang kepenatan, saya cuba bayangkan rautan wajah mak, ayah dan orang-orang yang banyak bagi sumber inspirasi, saya kembali bersemangan mengeledah segala onak duri berjuang di bumi USIM ini.

Ya, segala-galanya kita kena berdikari. perlu melangkah sendiri. Tapi, syukur kerana punya sahabat-sahabat yang banyak memahami.

Tukar Elektif

Yang paling menakutkan sem ni adalah kerana di elektif sivil law. Pada mulanya saya beranggapan yang saya dapat belajar di dalam subjek yang saya minati selama ini, tapi merit untuk ditelan kerana Allah menempatkan saya di CIVIL LAW..jadi, tak dapat untuk mendalami ilmu Syarie cukup memeritkan. Apa-apa pun saya tetap menerima kata-kata ustaz Najib bahawa apa yang kita dapat itu hanyalah tambahan ilmu, kita tetap belajar di bidang ini sebenarnya.

Untuk apa saya teruskan sedangkan saya tidak minat.. Saya pegang kalam suci ini;
Firman Allah s.w.t di dalam sural al-Baqarah, ayat 216 yang bermaksud:

" Diwajibkan bagi kamu berperang, padahal itu tidak menyenagkan bagimu. Tetapi boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu, padahal itu lebaik baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal itu tidak baik bagimu. Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui."

Ramai yang beranggapan saya boleh, saya boleh.. Ya, saya tetap sahut cabaran itu.
Dalam menggalas segala tanggungjawab ini, saya perlukan orang yang sentiasa mengingatkan, mengingatkan sesuatu dalam saya kadang-kadang terlupa. Syukurlah Allah kurniakan sahabat-sahabat yang tak lekang membantu.

Terkadang terfikir, boleh tak saya pikul semua ni? Dengan subjek yang 'berat' dan menguji.. Tapi itulah yang dikatakan alam pembelajaran.. Sesuatu kejayaang tak akan mudah-mudah diperoleh dengan jalan yang senang, tapi pasti kan dipalit dengan segah kesusahan. Rabbi Yassir wala Tuassir ya kareem..amin.. Doakan sahabat kalian ini sentiasa 'kuat'..

0 ulasan: