CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Rabu, 7 Oktober 2009

Bicara MUSLIMAH



Salam idulfitri buat smua. Moga belum terlambat untuk saya mengucapkan salam buat semua. Begitu juga salam KARSIS 09 buat semua mahasiswa dan mahasiswi USIM. Alhamdulillah, hari ni dah pun melangkah hari ke-enam KARNIVAL MAHASISWA (KARSIS) berlangsung. Seperti biasa, rutin yang dimuatkan adalah pameran persatuan/kelab dan juga yang sedang hangat kini adalah Speaker Corner. Dari sini mahasiswa mahasiswi diberi peluang untuk menunjukkan bakat masing-masing dan dibuka ruang untuk menyampaikan tazkirah dan pandangan serta ketidakpuasan terhadap persekitaran sekeliling sepanjang berada di USIM.

Dari sini sudah pastilah suara kita dapat dan akan didengari pada setiap corong-corong telinga yang mendengar. Tadi, saya cukup 'terkesan' apabila diberi peluang untuk meng'handle'kan sementara pentas bicara. Di kesempatan itu saya ada mengumumkan pelbagai program yang disajikan terutama buat sajian muslimah sekalian. Cukup menarik sebenarnya pada mana-mana yang kepingin untuk terlibat dalam program yang sebegini.

Namun, dek kelantangan mahasiswi kita, program yang diketengahkan diberi sedikit komen yang menarik. Bukanlah tidak berminat untuk diteruskan, cuma dia telah melahirkan rasa tidak sukanya kepada kami selaku pendokong KARSIS kali ini bahawa untuk mengasingkan mahasiswa dan mahasiswi bukanlah dengan program KARSIS semata. Mengapa tidak dikekang terus di pihak atasan? Tanyanya pada kami.. Kami yang mendengar, menganggukkan kepala..mengiakan tanda setuju kami.

Analoginya cukup mudah, iaitu air yang busuk berada dalam satu baldi dan kita inginkan baunya berubah kepada yang lebih wangi. Kemudian kita hanya meletakkan sedikit peluntur agar baunya harum semerbak. Tapi, sedarlah kawan-kawan, air tersebut bukanlah terus menjadi wangi akan tetapi akan tetap bertambah busuk sebabnya kerana air yang busuk tadi tidaklah kita kurangkan.

Cara yang terbaik adalah jika tidak berupaya buang semua air tersebut, maka kita buanglah sedikit, sekurang-kurangnya separuh sudahpun memadai. Kemudian, jika terasa inginkan wangian sedikit, maka masukkanlah.Barulah baunya lebih baik dari asal, jika tidak semerbak pun sekurang-kurangnya bau busuk tadi hilang pun sudah mamadai.

Samalah juga dengan kebudayaan ataupun pelbagai program yang bercampur kini malahan kita lihat dalam Minggu Suai Kenal contohnya, kebudayaan yang kita lihat banyak menyalahi garisan yang syarak tetapkan. Adakalanya kita lihat mahasiswi berhias, yang telah tidak menutup sebahagian auratnya, ada juga kita lihat tarian yang tak sepatutnya dipersembah dari seorang mahasiswi buat tontonan umum terutamanya dan ada juga kita lihat ikhtilat yang tidak terjaga.

Begitulah sahabat-sahabat, khulasah yang dapat saya ulaskan kat sini adalah, mahasiswa mahasiswi kini sudah kian peka. Kita terdidik dengan didikan agama, namun kadang-kadang kita tak mampu mengelak kesilapan. Kita hanya tahu hukum-hakamnya, namun kita tak mampu untuk laksanakan.

Bagi pandangan adik mahasiswi tadi, ada benarnya. Tidak bermakna andai hanya program KARSIS ini semata yang menjaga dan melaksanakan program pengasingan antara lelaki dan perempuan andai di pihak atasan sendiri masih lagi aktif dengan pelbagai program yang melaghakan. Saya tidaklah mengatakan bahawa semua antara program kebudayaan yang dilaksanakan itu benar-benar menyalahi belaka, namun ada baiknya jika sekiranya pihak atasan mengkaji dan meneliti terlebih dahulu setiap program dan persembahan yang bakal dilaksanakan.

Justeru ayuhlah, bukan kami sahaja yang perlu bertindak, dan bukanlah sahaja adik tersebut yang akan bertindak, namun inilah peluang kita bersama. Andai semua mampu bersuara lantang, maka setip telinga akan pasti mendengar..
SALAM POWER buat semua..

Malam Kebudayaan Muslimah
Tarikh: 10 Oktober 2009 (SABTU)
Tempat: DKP 3
Masa: 8:00 malam - 11:00 malam


Pertandingan:

1) Nasyid : 8 kumpulan ( 3-8 orang/kumpulan )
2) Nyanyian solo atau duet - 8 orang / pasangan
3) Deklamasi puisi @ sajak - 8 orang

Yuran penyertaan RM 2 seorang

Pendaftran melalui:
Fatin Diana: 013-2125951



KHUSUS UNTUK MUSLIMAT USIM


"Berhibur Tiada Salahnya Jika Hiburan Itu... ( datang baru tahu)"




Sukan Muslimah Cergas'09
Tarikh : 3 Oktober 2009 ( SABTU )
Tempat : Pusat Sukan & Pavillion, USIM
Masa : 8:00 pagi - 6:00 petang

Permainan:

1) Bola Jaring - 10 orang X 8 pasukan
2) Bola Tampar - 10 orang X 8 pasukan
3) Balo Baling - 10 orang X 8 pasukan
4) Futsal - 10 orang X 8 pasukan



Yuran pendaftran: RM 2/orang

Pendaftaran melalui JAKSA kolej kediaman masing-masing

Sebarang masalah, sila hubungi: Maisarah 013-9264999



KHUSUS UNTUK MUSLIMAT



MUSLIMAT CERGAS

0 ulasan: