CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Sabtu, 24 Oktober 2009

Selamat Hari Lahir YUE

Allah selamatkan kamu
Allah selamatkan kamu
Allah selamatkan Nurul Asyhira
Allah selamatkan kamu..

Terharu bila mendengakan bait-bait lagu yang dialunkan. Terasa amat hampir kematian untukku. Semalaman hatiku sebak bila usia dah mencecah dewasa. Namun bila dijangkau kembali terhadap segala tanggungjawab yang banyak terabai dan impian yang masih belum terlaksana hati menjadi sayu. Ku pujuk hati, 'Yue, kau dah buat yang terbaik..kau telah usahakan, kau mampu laksanakan..' Itulah bujukan hati agar sentiasa bersabar dengan ketentuan Tuhan.


Dulu usiaku bagi setahun jagung, kini usia ku bertambah. Dulu aku punya masa ber'main', punya masa 'ketawa', punya masa 'bersuka ria'. Kerna punya runag untuk 'bernafas' kencang. Kini helaan nafasku tersekat-sekat di sini amanat dan tanggungjawab yang terbeban. Lumrah kehidupan, takkan selamanya aku muda di usia kehidupan..tapi tetap kan bertambah usia shingga menjengah kematian..

Ku bersyukur ya ALLAH, sedari kecil aku dididik oleh ibu ayah dengan dididikan agama yang tinggi..terselit juga ketegasan di sebalik kebebasan. Aku benar2 bersyukur kerana punyai ibu ayah seperti mereka. Darah yang mengalir ke dalam tubuh badanku ini hasil dari benih mereka, bertuahnya aku..

Aku bersyukur ya ALLAH,
Aku kepala dalam ramai-ramai anak mak ayah. Aku dikurnia adik-adik yang sentiasa menjadi penyeri saat aku benar-benar sepi. Didamping dengan tujuh orang adik yang lain amat memerlukan tanggungjawab yang besar untukku.Tp aku tetap bersyukur..

Aku bersyukur ya ALLAH,
Punya insan yang mengasihi aku, punya teman yang sentiasa bersama ku saat susah juga senang. Mereka langsung tidak tinggalkan aku terkontang kanting saat aku benar-bnar memerlukan.Setia menemani, senangtiasa menegur bila aku tersasar..

Aku bersyukur ya Allah,
Kau masih berikan peluang dan kekuatan sambung kelangsungan hidup dalam kancah perjuangan ini walaupun aku sering kau uji, walaupun sering aku 'terlena' walaupun imanku sering terlanda badai, tapi aku masih tetap di sini.. jalan dakwah ini hanya engkau yang mengerti.. Sendu tangisku di sini hanya kau yang dengari.

Aku bersyukur ya ALLAH,
Denagn nikmat iman dan islam yang kau berikan untukkku, dengan plbagai nikmat bersamaku..
Aku bersyukur.

Dan aku bersyukur ya ALLAH aku masih mampu bertahan..aku punya keyakinan yang tinggi ya ALLAH bhawa akau mampu, aku boleh laksanakan apa yang aku impi suatu hari nanti. Ya ALLAH, hanya engkau sebaik-baik perancang, an hanya pada engkau aku serah segala ketentuan..amin.

Khamis, 22 Oktober 2009

JAUHNYA SYURGA



Ku cuba mengunyah keajaiban di dalam diri ini
Yang tertuang dalam bekas kesedaran

Ku cuba menelan rasa cemas
Yang meracik hati dan jua peasaanku
Di hening taubat dan penyerahan

Andai ditakdirkan waktu diundurkan kisah silam berulang
Pastinya kembali menganyam ilusi mewarnai mimpi
Selagi berpaut kepada impian yang entah terjadi
Menafikan takdir dan ketentuanNYA merubahi nasib
Bukanlah ini kebetulan tapi suatu pertarungan
Di antara nafsu dengan keimanan

Kusangka kujumpa
Rupanya bayangan
Telah kurentasi hutan penuh dosa

Mengapa kuragu
Setelah dinyatakan
Kepastian yang belum ku temui
Sekian lamanya telah termeterai suatu perjanjian
JAUHNYA SYURGA UNTUK AKU JEJAKI.....


HAIKAL 2008
Fadzli Far East

Rabu, 7 Oktober 2009

Bicara MUSLIMAH



Salam idulfitri buat smua. Moga belum terlambat untuk saya mengucapkan salam buat semua. Begitu juga salam KARSIS 09 buat semua mahasiswa dan mahasiswi USIM. Alhamdulillah, hari ni dah pun melangkah hari ke-enam KARNIVAL MAHASISWA (KARSIS) berlangsung. Seperti biasa, rutin yang dimuatkan adalah pameran persatuan/kelab dan juga yang sedang hangat kini adalah Speaker Corner. Dari sini mahasiswa mahasiswi diberi peluang untuk menunjukkan bakat masing-masing dan dibuka ruang untuk menyampaikan tazkirah dan pandangan serta ketidakpuasan terhadap persekitaran sekeliling sepanjang berada di USIM.

Dari sini sudah pastilah suara kita dapat dan akan didengari pada setiap corong-corong telinga yang mendengar. Tadi, saya cukup 'terkesan' apabila diberi peluang untuk meng'handle'kan sementara pentas bicara. Di kesempatan itu saya ada mengumumkan pelbagai program yang disajikan terutama buat sajian muslimah sekalian. Cukup menarik sebenarnya pada mana-mana yang kepingin untuk terlibat dalam program yang sebegini.

Namun, dek kelantangan mahasiswi kita, program yang diketengahkan diberi sedikit komen yang menarik. Bukanlah tidak berminat untuk diteruskan, cuma dia telah melahirkan rasa tidak sukanya kepada kami selaku pendokong KARSIS kali ini bahawa untuk mengasingkan mahasiswa dan mahasiswi bukanlah dengan program KARSIS semata. Mengapa tidak dikekang terus di pihak atasan? Tanyanya pada kami.. Kami yang mendengar, menganggukkan kepala..mengiakan tanda setuju kami.

Analoginya cukup mudah, iaitu air yang busuk berada dalam satu baldi dan kita inginkan baunya berubah kepada yang lebih wangi. Kemudian kita hanya meletakkan sedikit peluntur agar baunya harum semerbak. Tapi, sedarlah kawan-kawan, air tersebut bukanlah terus menjadi wangi akan tetapi akan tetap bertambah busuk sebabnya kerana air yang busuk tadi tidaklah kita kurangkan.

Cara yang terbaik adalah jika tidak berupaya buang semua air tersebut, maka kita buanglah sedikit, sekurang-kurangnya separuh sudahpun memadai. Kemudian, jika terasa inginkan wangian sedikit, maka masukkanlah.Barulah baunya lebih baik dari asal, jika tidak semerbak pun sekurang-kurangnya bau busuk tadi hilang pun sudah mamadai.

Samalah juga dengan kebudayaan ataupun pelbagai program yang bercampur kini malahan kita lihat dalam Minggu Suai Kenal contohnya, kebudayaan yang kita lihat banyak menyalahi garisan yang syarak tetapkan. Adakalanya kita lihat mahasiswi berhias, yang telah tidak menutup sebahagian auratnya, ada juga kita lihat tarian yang tak sepatutnya dipersembah dari seorang mahasiswi buat tontonan umum terutamanya dan ada juga kita lihat ikhtilat yang tidak terjaga.

Begitulah sahabat-sahabat, khulasah yang dapat saya ulaskan kat sini adalah, mahasiswa mahasiswi kini sudah kian peka. Kita terdidik dengan didikan agama, namun kadang-kadang kita tak mampu mengelak kesilapan. Kita hanya tahu hukum-hakamnya, namun kita tak mampu untuk laksanakan.

Bagi pandangan adik mahasiswi tadi, ada benarnya. Tidak bermakna andai hanya program KARSIS ini semata yang menjaga dan melaksanakan program pengasingan antara lelaki dan perempuan andai di pihak atasan sendiri masih lagi aktif dengan pelbagai program yang melaghakan. Saya tidaklah mengatakan bahawa semua antara program kebudayaan yang dilaksanakan itu benar-benar menyalahi belaka, namun ada baiknya jika sekiranya pihak atasan mengkaji dan meneliti terlebih dahulu setiap program dan persembahan yang bakal dilaksanakan.

Justeru ayuhlah, bukan kami sahaja yang perlu bertindak, dan bukanlah sahaja adik tersebut yang akan bertindak, namun inilah peluang kita bersama. Andai semua mampu bersuara lantang, maka setip telinga akan pasti mendengar..
SALAM POWER buat semua..

Malam Kebudayaan Muslimah
Tarikh: 10 Oktober 2009 (SABTU)
Tempat: DKP 3
Masa: 8:00 malam - 11:00 malam


Pertandingan:

1) Nasyid : 8 kumpulan ( 3-8 orang/kumpulan )
2) Nyanyian solo atau duet - 8 orang / pasangan
3) Deklamasi puisi @ sajak - 8 orang

Yuran penyertaan RM 2 seorang

Pendaftran melalui:
Fatin Diana: 013-2125951



KHUSUS UNTUK MUSLIMAT USIM


"Berhibur Tiada Salahnya Jika Hiburan Itu... ( datang baru tahu)"




Sukan Muslimah Cergas'09
Tarikh : 3 Oktober 2009 ( SABTU )
Tempat : Pusat Sukan & Pavillion, USIM
Masa : 8:00 pagi - 6:00 petang

Permainan:

1) Bola Jaring - 10 orang X 8 pasukan
2) Bola Tampar - 10 orang X 8 pasukan
3) Balo Baling - 10 orang X 8 pasukan
4) Futsal - 10 orang X 8 pasukan



Yuran pendaftran: RM 2/orang

Pendaftaran melalui JAKSA kolej kediaman masing-masing

Sebarang masalah, sila hubungi: Maisarah 013-9264999



KHUSUS UNTUK MUSLIMAT



MUSLIMAT CERGAS