CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Ahad, 14 Jun 2009

Mufti mahu SIS Disiasat



Kewujudannya adalah dikatakan untuk memelihara dan mempertahankan hak wanita. Namun apakah ia sejajar dengan kehendak dan perjuagan Islam melalui lunas-lunas yang tetah ditetapkan?

SHAH ALAM – Majlis Fatwa Kebangsaan digesa melakukan siasatan segera terhadap pertubuhan Sister in Islam (SIS) yang banyak mencetuskan pendirian kontroversi terhadap sesuatu isu yang berkaitan ajaran Islam.
Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria berkata, pandangan dan pemikiran Islam liberal SIS didakwa boleh mengelirukan masyarakat perlu disekat kerana boleh membahayakan akidah umat Islam.

“Terdapat beberapa tafsiran SIS antaranya berkaitan isu poligami dan pembahagian harta pusaka berbeza dengan pandangan sedia ada. Keadaan seperti ini tidak seharusnya berlaku kerana boleh membawa seseorang ke arah murtad.
“Saya setuju dibuat siasatan terhadap SIS. Pertubuhan ini perlu disiasat dengan teliti supaya dapat menyelesaikan kekalutan yang ada secepat mungkin,” katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Menurut Harussani, pemikiran yang dibawa SIS juga didakwa mudah diresapi golongan muda dan golongan berpendidikan sekular yang boleh menimbulkan kekeliruan dan salah faham terhadap sesuatu isu.

“Pemikiran Islam liberal perlu ditolak kerana ianya boleh membahayakan akidah umat Islam dan siasatan segera perlu dilakukan bagi mengelakkan penyelewengan yang berterusan,” katanya.
Sementara itu, penceramah bebas, Dr Ridwan Tee Abdullah berkata, tindakan menyiasat SIS adalah wajar dan cadangan bekas Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Dr Mohammad Khir Toyo supaya menggugurkan perkataan Islam pada nama pertubuhan itu juga tepat.

“Secara peribadi, saya menyokong SIS disiasat kerana sebagai pertubuhan Islam, adalah menjadi tanggungjawab mereka untuk menjaga kemurnian dan kesucian agama supaya tidak dicemari dengan unsur-unsur yang tidak baik.

“Saya pernah berforum dengan ahli Jawatankuasa SIS dan mendapati pandangan yang dilontarkan kebanyakannya menyeleweng dari landasan agama, banyak hadis yang digunakan tidak pernah didengari dan tindakan itu seolah-olah memperlekehkan agama,” katanya.

Katanya lagi, Islam mempunyai cabang ilmu yang luas termasuklah syariah, tauhid dan usuluddin yang memastikan perjuangan berlandaskan Islam tepat dan tidak menyimpang.
“Penting bagi mendapatkan pandangan pakar dalam sesuatu bidang agama untuk menjawab segala persoalan bagi mengelakkan sebarang kesilapan dalam membuat kenyataan berhubung isu agama.

“Kalau kita bodoh jangan berlagak pandai sedangkan kita jahil bab-bab agama sehingga berani membuat tafsiran sendiri tetapi menyimpang keluar daripada agama,” katanya.

June 14, 2009
Posted by membelaislam in Uncategorized.
Tags: Harussani, Mufti, SIS, Sisters-in-Islam
trackback
dipetik dari Sinar Harian

0 ulasan: