CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Sabtu, 16 Mei 2009

SILAT, APA KELEBIHANNYA?







Saban hari kita sering disogokkan dengan seribu macam bencana buruk yang berlaku ke atas wanita. Disebabkan wujudnya kelamahan, wanita sering menjadi mangsa ke atas nafsu serakah binatang yang bertopengkan manusia.

Tanpa belas ehsan, mereka di’ratah’ tanpa sebarang belas ehsan sedikit pun. Baru-baru ini saya ada mendengar berita yang belaku di IPT saya sendiri berhubung dengan sikap pemandu-pemandu teksi dan jga karenah segelintir pemandu kereta persendirian. Bukan sahaja cekik darah, tetapi mereka juga sanggup melakukan perlakuan yang cukup memalukan dan menjijikkan. Pun begitu, kita juga sering dikejutkan dengan pelbagai kes ragut yang kian menjadi barah dalam masyarakat kita pada masa kini.

Justeru, atas kesedaran ini, saya mengingatkan diri saya sendiri dan sahabat-sahabat untuk sentiasa mengambil pelbagai langkah bukan sahaja sebagai langkah berjaga-jaga tetapi juga untuk mempertahankan diri andai perkara tersebut berlaku (nauzubillah).

Petikan ini saya ambil daripada petikan akhbar yang saya rasakan salah satu cara yang terbaik untuk setiap wanita praktikkan di samping menjaga amalan-amalan sebagaimana Islam anjurkan.

KOTA BHARU, Golongan wanita khususnya di kalangan remaja disaran mempelajari ilmu mempertahankan diri bagi dimanfaat ketika waktu-waktu terdesak. Menteri Besar, Tuan Guru Dato Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata, ilmu tersebut wajar dipelajari sebagai usaha untuk mempertahankan diri daripada gangguan pihak yang tidak bertanggungjawab.

Katanya, apabila wanita mempunyai kemahiran seni mempertahankan diri kejadian ragut dan pencabulan yang semakin menjadi-jadi membabitkan golongan wanita sekarang dapat dikurangkan.

Sekiranya golongan wanita mempunyai ilmu itu sedikit sebanyak mereka tahu cara untuk mempertahankan diri dari terus menjadi mangsa pihak yang tidak bertanggungjawab, katanya di sini.

Sehubungan itu beliau mencadangkan wanita yang berminat mempelajari ilmu mempertahankan diri mencari tenaga pengajar yang benar-benar terlatih serta dan berkaliber.


DOA ELAK DARIPADA DIROGOL/DICABUL

'Bismillahillazi la yadurru ma'asmihi syaiun fil ardhi wala fissamaii wahuwassamiun'alim'

(Dengan nama Allah yang tiada dimudharatkan sesuatu apapun dengan namaNya samada di bumi dan di langit. dialah yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.)

'Allahumma in kunta ta'lamu anni Aamantu bika wabiRasulika waahsontu farji illa 'ala zauji fala tusallit alayyalkafir'

(YaAllah, jika Engkau mengetahui bahawa aku beriman kepadaMu dan RasulMu, dan aku menjaga kehormatanku hanya untuk suami ku, maka lindungi aku daripada dikuasai oleh orang-orang kafir dan zalim)

Rabu 13 Mei 2009 | 18 Jamadil Awal 1430 Hijrah

0 ulasan: