CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Khamis, 21 Mei 2009

Auntie...


“Saya ini masuk Islam hanya untuk try saja.. mana boleh amal, sbb saya benci..kerajaan contohnya hanya bagi kelebihan pada orang2 yang beragama islam saja. Apa tu? Saya x suka…n saya masuk ni pun sbb saya nak dapatkan keistimewaan tu juga. Cuba awak berdua fikir, buat tu tak boleh, buat ni tak boleh..agama ni langsung takda kebebasan-human right pada kita semua. Awak nak tau, satu hari pekerja saya kena tahan oleh satu kumpulan org..tk taula org apa, mcm polis (pihak jabatan agama-JAIS) sebab diaorang duduk sama org laki. Encik2 polis tu kata yang diorg salah sbb 1 rumah sama n tak kawin. Diorg kn amik laki duduk sama saya yang suruh, untuk jaga diorg..negara kita sekarang kan banyak masalah rogol la, rompak la..itu pasal saya suruh duduk dgn org laki.”

”Awak berdua jangan risau, walaupun hati saya takda untuk islam tetapi saya tetap tak minum arak, x makan babi, dan apa saja larangan. Saya ini ada disiplin, you tau. Yang penting hidup kita berdisiplin, xperlu peraturan dan undang-undang yang ada pada islam. Saya tak suka la...”

Inilah secebis kata-kata yang saya terima dari seorang auntie berketurunan cina tapi telah memeluk Islam lebih kurang 15 tahun yang lepas tentang ‘ketelanjurannya’ memeluk Islam. Uhh..berat minda ni saya rasa kan apabila memikirkan kebiadabannya terhadap fahaman Islam. Maaf auntie, xterniat untuk saya berkasar bahasa, namun sedikit gurisan pada saya dan Lili sukar untuk diterima, bukan sahaja utk kami tapi juga pada sahabat2 semuslim kita yang lain. Auntie, kenapa kau katakan begitu?

Dalam masa lebih kurang sejam bersama auntie, terselit sedikit persaan ‘sayang dan kasih’ kerana auntie juga saudara kami semuslim. Tapi auntie, saya kaget.. tak tahu menuturkan bicara apabila auntie mengatakan sedemikian rupa pada kami. Sukarnya nak telan.

Saya balik..muhasabah semula..betapa ceteknya ilmu..bukanlah saya ini mengaku kalah, tapi sedih kenapa dan mengapa saya tak mampu untuk bidas balik apa yang telah auntie utarakan pada kami. Ni lah yang membuatkan hati nekad untuk terus habiskan bacaan dalam The Choice dan mendalami ilmu-ilmu yang lain agar mampu membidas kembali apa yang telah auntie luahkan pada kami tempoh hari.

Bukanlah niat untuk terus ‘melawan’ auntie dengan menjatuhkan kembali maruah auntie, tapi hanya satu untuk mengembalikan auntie di alam nyata..menyedari kembali apa yang telah kembali auntie perkatakan..mudah2an kita sama tergolong dalam golongan orang2 yang di beri petunjuk..

"Al-Islamu Yu'la Wala Yu'la Alaih.."

p/s: mohon pandangan sahabat2 logik akal yg bagaimana perlu digunakan...syukran.

2 ulasan:

jal rasta fi sabilillah berkata...

slm.
yue..
touching story.ana selalu doa kalau ada pekara yang tak bagus tentang ana, ana harap org akan memandang ia dari silap ana bukan slh islam yg ana anuti.hari ini islam itu tlh difitnah atas kecuaian umat islam itu sediri..hem meh le ke vista kite gebang2 topik menarik ni.

yue_emaniez berkata...

w'slm atiqah..salam kudus buat shbt2..
ye atiqah, siapa lg yg akan menaikkan Islam kalau bukan kita..kslpn yg kita sdr lakukan, Islam mnerima pdhnya..
VISTA TTP DI HATI, krn ukhwwah fillah lh mmbuatkan hati u sts di sana..
i'ALLAH, ada keizinan u ke sana dlm msa terdekat ni..doakan u kuat di sni ye..syukrn.