CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Ahad, 24 Ogos 2008

Man Jadda Wajada..

Alhamdulillah kerana masih diberi keluangan untuk ana meluangkan masa mengadap kom hari ni. Dah lama nak nukilkn sesuatu tapi dsbbkan kekangan masa ana sbg salah seorg student di salah sebuah IPT, tu yg menyebbkn ana pendamkan shj niat ni. Syukur pertamanya n yg selama2nya buat yang Tuhan yang Maha Pencipta yakni Allah s.w.t serta junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w kerana masih menghidupkan kita dalam cahaya Islam dan iman. “Ya Allah, hanya engkau yg kami serahkan segalanya..”

Buat tatapan sahabat ana sekalian, 2008 adalah suatu tahun yg amat bermakna buat ana. Walaupun ana telah diuji dgn plbagai jerit perih untuk menghabiskan pjuangan di bumi KUIS, Alhamdulillah kerana ana msih mmpu meneruskan pjuangan ini, tp ini bukanlah dtgnya drpd kekuatan yg ada dlm diri semata, tp berkat sokongan sahabat2, ummi abi dan pertolongan ALLAH jua.

Sahabat2..

Dalam melayari bahtera kehidupan yg penuh ranjau ini, pernahkah kita terfikir utk mjadi seperti yg mana kita inginkan? Pernah bukan? Hm…masih ana ingat sejak dari kecil ana sentiasa berangan2 untuk menjadi yg sedemikian dan sedemikian? Mungkin tepat untuk dikatakan yang ana ni adalh sahabat baik kepada ‘Mat Jenin’. Kadg2 ana terfikir jgk..mampu tak ana untuk dapat seperti mana yg ana angan2kan. Ya sahabat2 Allah itu Maha Brkuasa..ada ktkanya kita akan dapat apa yg kita inginkan, nmun ada juga lgsung tidak tercapai. Begitu jugalah ana…adakalanya ana dapat sepertimana yg ana targetkan sekian dan sekian, tp adakalanya tidak tepat pd masanya. Tp ana yakin, jika kita berdoa dan terus berdoa..tak mustahil akan dapat. Sebagaimana dengan firmanNya yang terdapat dalam surah Yaasin, ayat 82 yakni “Inna amruhu ma iza arada syai’an an yakula lahu Kun fayakun” yang bermaksud “Sesungguhnya urusan-Nya apbl Dia menghendaki sst Dia hnya brkata kpdnya ‘Jadilah’! Maka jadilah sesuatu itu”. Oh Maha Suci ALLAH..Dia mampu menjadikan sptmana yg dia ingin jadikan. Tp sahabat, di kala itu jg, xsemestinya apa yg kita impikan kita dapat, xkiralah cepat atau lambat, betul tak? Hm, untuk memujuk hati yg gundah ini…ana pegang pd kalimah suci ini iaitu ayat 216 dalam surah Al-Baqarah yakni maksudnya “Tetapi boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu, padahal itu baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal itu tidak baik bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak ketahui.” Teringat ana pada secebis kata drpd salah senior ana di kala duka suatu ketika dulu…”Ala yue, jgn bersedih.. Allah pun dah kate xsemestinya benda yg kite xsuke tu xbaik utk kite. Dan xsemestinya benda yg kite suke tu baik utk kite yue.” Betul Nadhirah, Allah lebih mengetahui segala2nya..dan sekarang ana dah temui kebenarannya.

Sesungguhnya ya Allah, redhaMu amat penting dalam hidupku..aku pasrah, berserah, demi Islam ku teruskan. Ya sahabat2, beginilah hidup ana. Setelah meningkat usia ni, macam2 bermain di benak fikiran. Mgkin juga memikirkan masa depan. Entah apa yg yang bakal terjadi selepas ni. Mgkin shbt2 yg sts di samping ana lbh arif bgmana ana dr dlu hgga kni.. Hm, di tahap umur yg sbegini, ana yakin dan sedar bhwa, angan2 dan impian bila kita susuli dengan usaha dan doa serta harapan kepada Allah s.w.t itulah yang akan mencorakkan khdupan kita. Kdg2 ada jugak yang ana dengar xelok untuk kita terlalu berangan dan bfikir untuk hari akan dtg sbbnya Allah dah tentukan untuk kita…tp bagi ana, letakkan impian dan perancangan itu suatu kepentingan yang cukup2 perlu dalam kehidupan kita. Apa matlamat yg ingin kita capai sekian2 thunnya, apa yg kita nk buat lepas ni dan sbgainya. Dengan matlamat itulh hidup kita kn lbih bmakna walaupun kita tahu bhwa xsemestinya semua itu akan kita dpt. Seperti yg ana katakan td, jgnlah dek kerana kita xdpt cpai apa yg kita inginkan tepat pd masnya ataupun xberoleh apa yg kita inginkan..kita langsung tersungkur di persimpangan. Jgn bgitu..walau mmg x diakui kita ni manusia yg lemah, nmun cubalah utuk bgkit semula...dgn pergantungan yg xkan putus2 pada kuasa yg Maha Esa..kita pasti peroleh segala ape yg kita inginkan..








0 ulasan: